Városlista
2025. szeptember 7, vasárnap - Regina

Hírek

2012. Március 13. 07:09, kedd | Belföld
Forrás: OrientPress

Vakvágány a vonatritkítás?

Vakvágány a vonatritkítás?

A vonatleállítások tovább súlyosbítják az államháztartás és a nemzetgazdaság helyzetét, valamint a környezet állapotát.

Állapította meg a Levegő Munkacsoport abban a levélben, amelyet hétfőn juttatott el Völner Pálnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkárának.

Amint a fejlesztési minisztérium közleményében olvasható, „8-8,5 százalék közötti kapacitáscsökkentés várható a vasúti menetrend április 15-i változásában”. Ez több mint 400 vonat leállítását jelenti. A minisztérium ezzel az intézkedéssel éves szinten mintegy 12 milliárd forint megtakarítást vár.


Tanulmányok sora ugyanakkor azt mutatta ki, hogy a közúti közlekedés világszerte nem fizeti meg mindazt a költséget, amelyet okoz. A Levegő Munkacsoport számításai szerint Magyarországon az állam évente mintegy 3000 milliárd forinttal támogatja a közúti közlekedést, azaz ennyivel többet fordít rá, mint amennyi bevétele származik belőle. A közlekedéshez szükséges infrastruktúra megépítésén és fenntartásán túl ez az összeg tartalmazza a környezeti és egészségi károk költségeit, valamint a közúti közlekedéssel kapcsolatos adócsalás és adóelkerülés miatt kieső összegeket.

Bár mindezt a minisztérium is elismerte, azonban azt nyilvánvalóan nem vette számításba, hogy a vonatritkítások következményeként ez a támogatás óhatatlanul megnövekszik – méghozzá sokkal nagyobb mértékben, mint amennyit az állam megtakarít a vasúton való „takarékoskodással”. A környezetkímélőbb közlekedési mód visszaszorítása ugyanis a közúti közlekedés használatát ösztönzi, ami azt eredményezi, hogy megnövekednek az egészségügyi kiadások és a munkából kiesett napok száma, megszaporodnak a forgalmi dugók, súlyosbodik az energiaimport-függőségünk, több lesz az adócsalás és az adóelkerülés, valamint még inkább leromlanak – az egyébként is sok helyütt katasztrofális állapotban lévő – útjaink. A közúti közlekedés piacellenes előnyben részesítése tovább rontja a vasúti közlekedés versenyképességét, így annak fenntartása az eddiginél is nagyobb támogatást fog igényelni – sorolja a járatritkítás várható következményeit levelében a Levegő Munkacsoport.

A szervezet megdöbbentőnek tartja, hogy a mindenkori kormányok folyamatosan a vasút visszaszorításától várják az államháztartás és a nemzetgazdaság helyzetének javítását, miközben elsiklanak afölött, hogy a közúti közlekedés egy nagyságrenddel több támogatásban részesül, mint a vasúti. A civil szervezet sürgeti, hogy a kormány vonja vissza a vonatritkítási terveit, és mielőbb számolja fel a közúti közlekedés közvetlen és közvetett állami támogatását. „Ily módon lehet elérni a kívánt célokat, mindenekelőtt az államháztartási hiány csökkentését, valamint a nemzetgazdaság és környezet állapotának – és így a lakosság egészségének – a javítását”, zárul a szervezet kommünikéje.

OrientPress Hírügynökség

Ezek érdekelhetnek még

2025. Szeptember 06. 09:15, szombat | Belföld

Szijjártó Péter: Magyarország azért vásárol orosz kőolajat, mert nincs más lehetősége

Magyarország azért vásárol nyíltan orosz kőolajat, mert nincsen más lehetősége, míg más európai országok azért vásárolnak titokban, kerülőúton orosz kőolajat, mert az olcsóbb

2025. Szeptember 05. 07:59, péntek | Belföld

Szijjártó Péter elutasította lengyel kollégája, Radoslaw Sikorski újabb bírálatát

A magyar külügyminiszter szerint nem \"játszik más csapatban\"!