Városlista
2025. június 6, péntek - Norbert

Hírek

2022. December 14. 13:14, szerda | Belföld
Forrás: mti

Új burkolatfelújítási technikával kísérletezik a Magyar Közút

Új burkolatfelújítási technikával kísérletezik a Magyar Közút

Innovatív burkolatfelújítási technológiával kísérleteznek a Colas Út Zrt. szakemberei a Nógrád megyei 2106-os úton, Acsa és Erdőkürt között a Magyar Közút kísérleti út- és hídépítési programjának részeként; a fejlesztés széleskörű alkalmazhatóságáról ötéves tapasztalat után döntenek - tájékoztatta az MTI-t a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerdán.

A program során a közútépítésben vagy fenntartásban korábban nem alkalmazott új építési anyagokat, technológiákat és eszközöket próbálnak ki minősített körülmények között. A jelenleg tesztelt technológiáktól hosszabb burkolati élettartamot, valamint kisebb üzemeltetési és karbantartási költséget remélnek a szakemberek.

A kísérleti program részeként egy 50 méteres, hagyományos technológiával megújult referenciaszakasz mellett háromféle új technikával újul meg három 100 méteres szakasz - ismertették a közleményben.

Az első 100 méteren a szakemberek egy olyan adalékot adtak a burkolat kopórétegébe, amely egy jelentősen drágább, módosított bitumen tulajdonságait képes produkálni, ennek köszönhetően főként a burkolat hidegviselkedési jellemzői javulnak.

A következő 100 méteres szakaszon a burkolat kopórétege alatti kötőrétegben egy természetes aszfalt tartalmú adalékot alkalmaztak, mellyel az aszfaltkeverék merevsége és ezáltal élettartama növelhető úgy, hogy a fáradási tulajdonságai nem romlanak, azaz várhatóan nem, vagy csak később jelennek meg rajta repedések.

A harmadik szakaszon egy itthon még nem használt aszfaltrácsot terítettek le, mely a burkolat alatti rétegekben keletkező repedések feltükröződését akadályozza meg, valamint a felülről érkező vizet nem engedi le a mélyebb rétegbe, így növelve a felújított burkolat élettartamát.

A Colas egyéni kísérletként emellett egy üvegszálas szenzort is elhelyezett a burkolaton, amellyel a különböző időszakokban, évszakokban lehet majd mérni a pályaszerkezetre nehezedő eltérő terhelés fokát.

A Magyar Közút hozzátette: a kivitelezést követően öt éven át mérnök és laborfelügyelet kíséri figyelemmel a fejlesztések meghatározott paramétereit és vizsgálja a közlekedési, fenntartói, környezetre gyakorolt hatásait. Az így gyűjtött fenntartói tapasztalatokat, minősített vizsgálatokat követően állapítják meg, hogy széleskörűen alkalmazható-e a fejlesztés.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Június 05. 07:56, csütörtök | Belföld

Kocsis Máté: nem szavaz nyár előtt az Országgyűlés az átláthatósági törvényről

Leveszik az átláthatósági törvényt a törvényalkotási bizottság csütörtöki napirendjéről, és nem szavaz róla az Országgyűlés nyár előtt - mondta Kocsis Máté, a Fidesz parlamenti frakcióvezetője az Indexnek.

2025. Június 05. 07:55, csütörtök | Belföld

Hőség - Másodfokú hőségriasztás lépett életbe

Életbe lépett csütörtökön 0 órakor az országos tisztifőorvos által az ország egész területére kiadott másodfokú hőségriasztás, amely vasárnap éjfélig tart.

2025. Június 05. 07:53, csütörtök | Belföld

Gulyás Gergely: nem kifelé tartunk a háborúból, hanem befelé

A háború egyelőre nem a béke irányába halad, sőt az elmúlt héten történtek csökkentik a valószínűségét a gyors békének - jelentette ki Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai kormányülést követő Kormányin

2025. Június 04. 07:05, szerda | Belföld

Szijjártó Péter az elmúlt tíz év legjobb, nyugati politikussal folytatott tárgyalását folytatta le az amerikai külügyminiszter-helyett

A külügyminiszter arról számolt be kedd este a Facebookon, hogy az elmúlt tíz év legjobb, nyugati politikussal folytatott egyeztetését bonyolította le Christopher Landau amerikai külügyminiszter-helyettessel.