Városlista
2026. június 11, csütörtök - Barnabás

Hírek

2012. Augusztus 07. 05:00, kedd | Életmód
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Gabonadolog - mit rejtenek a reggelizőpelyhek

Gabonadolog - mit rejtenek a reggelizőpelyhek

Azon felnőttek és gyermekek, akik gabonapehellyel kezdik a napot a napi ásványi anyag szükségletük egy részét már a reggeli órákban kipipálják. A gabonapelyhek ugyanis hozzáadott vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak, bővelkednek B-vitaminokban, kalciumban és vasban, sok országban a reggelizőpelyhek számítanak ezek legfőbb forrásának - foglalta össze nemzetközi kutatások eredményeit a Nestlé.

Azok a gyerekek, akik reggelire gabonapelyhet esznek, több kalciumot visznek be a szervezetükbe, mint a reggelizőpelyheket nem fogyasztó kortársaik – derült ki egy angliai táplálkozási felmérésből. Ez az eredmény annak is betudható, hogy ezt a reggelifélét többnyire tejjel fogyasztják, ami az egyik legjobb kalciumforrás. Kiderül az is, hogy ezek a gyerekek több vasat, B- és D-vitamint juttatnak a szervezetükbe már a reggelivel, de a gabona jótékony hatásai közé sorolható náluk az is, hogy a szervezetükben jobb a folsav, B12-vitamin és riboflavin szintje.

Egy francia felmérés is hasonlóan jó eredményt mutatott: ennek keretében 3-17 év közöttieket vizsgáltak. Kimutatták, hogy a gabonapelyheket fogyasztóknál a pelyhek számítanak az első számú B1-, B3-, B5-, B6-, B9-vitamin és vasforrásnak. Egy friss, 2012-es minneapolisi felmérés pedig rámutatott, hogy a gabonapelyhet reggeliző gyerekeknél 30, a kamaszoknál pedig 20 százalékkal több a napi vasbevitel.

A felnőttek esetében a hozzáadott ásványi anyagoknak és vitaminoknak köszönhetően a gabonapelyhek jelentősen javíthatják az alapvető mikrotápanyagok beviteli arányát. Így a nőknél a vas, a riboflavin és a folsav bevitele növelhető, ha rendszeresen kerül gabonapehely az asztalra. Egy ír felmérés során a felnőttek élelmiszer-fogyasztását vizsgálták, ennek során kiderült, hogy a dúsított gabonafélék akár 14-21 százalékát teszik ki a vitaminok és ásványi anyagok átlagos napi bevitelének.

Vita folyik a teljes értékű gabona fogyasztásáról is. A harvardi egyetem kutatói a gabonafogyasztás egészét, míg a világszerte mértékadó 'Táplálkozási irányelvek amerikaiaknak' alkotói a felét javasolják teljes értékű alapanyagokból elfogyasztani. Hazánkban elsősorban a területen tapasztalt hiányos tudás okoz problémát: egy tavaly végzett felmérés szerint a magyar családanyák még alig ismerik a teljes értékű gabona fogalmát.

'A tavalyi Magvas gondolatok a reggeliről felmérés megkérdezettjeinek 85 százaléka ugyan tulajdonított valamilyen jelentést a kifejezésnek, többségüknek azonban csak sejtése volt arról, hogy a gabonaszem három részével állhat kapcsolatban a fogalom' – mondja Mihály Tekla, a Nestlé dietetikusa.

Ezek érdekelhetnek még

2026. Június 11. 10:00, csütörtök | Életmód

Emberen tesztelték a sejteket megfiatalító kezelést

Emberen tesztelték a Life Biosciences sejteket megfiatalító génterápiás kezelését - írja a nature.com.

2026. Június 11. 07:00, csütörtök | Életmód

Allianz: a rolleres károk legnagyobb részét bérelt elektromos járművekkel okozzák

A rolleres károk csaknem kilencven százalékát bérelt eszközökkel okozzák, ezért is sürgető a szabályozás - derül ki az Allianz Hungária biztosító szerdán közzétett elemzéséből.

2026. Június 10. 12:00, szerda | Életmód

Már 2025/2026-os tanévben sem alkalmaznák a pedagógusok teljesítményértékelési rendszerét

A Tisza Párt két képviselője által kedden benyújtott törvényjavaslat hatályon kívül helyezné az értékelési rendszerről szóló belügyminisztériumi rendeletet is.

2026. Június 07. 12:00, vasárnap | Életmód

Medvetámadásban meghalt egy 34 éves erdélyi férfi

Medvetámadás halálos áldozata lett szombaton egy fiatalember az erdélyi Küküllőprod (Prod) falu bejáratánál - közölte az Agerpres hírügynökség.